به گزارش سینماپرس، محمود عزیزی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در خصوص فعالیتهای اخیر خود به شبکه اطلاعرسانی راه دانا گفت: در حال حاضر مشغول به انجام کار خاصی نیستم، منتظر هستم که شرایطی به وجود آید که اگر مقبول افتد همکاری کنم.
وی در مورد وضعیت سینمای امروز ایران افزود: اگر در مورد حال سینما بخواهیم صحبت کنیم، باید یک مقداری از عقبه آن بگوییم، سینما نمیتواند حالش خوب باشد غیر از تعدادی که خوشبختانه فعالیت میکنند، بخش عظیمی از خانواده سینما امکان کار کردن ندارند؛ تشکیلاتی هست به نام خانه سینما که ظاهرا شروع کرده اند به این که بخش هایی از آن، هم از عنوان صنف استفاده کنند و هم بعضیها در چارچوب قانون وزارت کار رفتهاند مجوز هایی گرفته اند که نمی دانم چرا سایرین این کار را نکرده اند و فقط تهیه کنندگان این کار را کرده اند.
* سینمای مستقل نداریم
عزیزی در ادامه گفت: میزان تولید سرانه سینمای ما مگر چقدر است؟ وقتی که بالای ۶۰۰ نفر کارت کارگردانی دارند، درست است که سینما صنعت است و باید درآمدزا باشد تا زندگیشان بچرخد ولی عملا ما سینمای مستقل نداریم، ممکن است یکی دو نفر را به عنوان سینمای مستقل بتوان نام برد، ولی فقط چند نفر هستند که به طور مستقل سرمایهگذارند و عنوان تهیه کننده را دارند و سینمای امروز ما را می شناسند.
وی خاظر نشان کرد: چیزی که در انتها می ماند، می شود یک سینمایی که وابسته به یک دستوراتی است و آن دستورات سرچشمه اش از تصویب متن، شورای نظارت و حمایت هاست؛ این سینمایی که امروز داریم اگر بد است به نهادهایی باز میگردد که تصمیمگیر هستند، انتخاب میکنند، جهت میدهند و سلیقهسازی میکنند؛ اگر خوب است باید از این افراد تشکر کرد، سینماگر می تواند شکسپیر کار کند یا یک کار کمدی سطحی کند، پس قادر است اما آن جا که سینما به جایی کشیده می شود که اولین نگاهش صرفا گیشه است، با این که در مناسباتی زندگی می کند که شعارش گیشه نیست، اینها تضادهایی است که قابل برشمردن است و این آشفتگی را به وجود می آورد.
* برای ارزیابی سینما، شوراها را باید ارزیابی کنیم
بازیگر سریال ستایش در ادامه عنوان کرد: شما وقتی می بینید که به عنوان سناریست، کارگردان یا تهیه کننده این شکل از متن ها مجوز می گیرد عملا به شما خط می دهد که اگر متنی خارج از این چارچوب بنویسید مجوزی نمی گیرد؛ خود به خود جریان تولیدی شکل می گیرد که برآمده از نگاه آن تعداد از آدم هایی است که در این شوراها نشسته اند، لذا اگر ما بخواهیم سینما را ارزیابی کنیم، سینماگر را نباید ارزیابی کنیم، شوراها را باید ارزیابی کنیم و بعد از آن فرمانده شورا که معاونت امور سینمایی است؛ از این بابت ما خیلی مشکل داریم و خیلی حرف ها را می توان گفت، خیلی کسان داریم که درد و دل های عدیده ای دارند برای این آشفته بازاری که اسمش را تولید سینما می گذاریم.
محمود عزیزی با بیان اینک تعداد اندکی از بازیگران حضور پر رنگی در سینما دارند، اظهار داشت: این راکه یک عده هستند و در اکثر فیلم های روی پرده حضور دارند، باید مسئولین امر تولید سینما پاسخ دهند، این چیزی که الان تصویب می شود خروجی اش برآمده از حضور چند بازیگر است و این بازیگران توانسته اند پاسخگوی گیشه باشند، اکنون کسی که می خواهد فیلم بسازد به گیشه فکر می کند و کاری به محتوای آن ندارد، چون افراد دیگری برای محتوا تصمیم می گیرد، فیلمساز فقط عوامل را انتخاب می کند که با این محتوای تصویب شده بتواند به گیشه و پول خود برسد، این مسئله خیلی جای بحث دارد چون در هیچ کجای دنیا به این صورت نیست، ما وقتی می گوییم سینمای مستقل یعنی از ابتدا تا انتهای آن مستقل است اما در چارچوب قوانین تبیین شده برای فعالیت های سینمایی است، ما این ها را نداریم، این نگاه که چندتا بازیگر در حال فعالیت هستند به ضعف نگاه کارگزار فرهنگی بر میگردد که یک جمعیت انبوهی که شاید در دل آنها افرادی باشند که به اندازه اینها در آغاز قضیه تاثیر داشته اند را نمی بیند، همین افرادی که امروز دارای گیشه شده اند شاید یک روزی فقط از جلوی دوربین رد می شده اند.
وی بیان داشت: من یادم هست که امین تارخ به یک مطلبی اشاره کرده بود که خیلی هم درست است، ما فکر می کنیم وقتی یک بازیگر به سن و سال پیری رسید، تماشاگر و مشتاقان آن بازیگر فوت کرده اند و در جامعه نیستند، نه... آن ها هم همراه بازیگر مسن و پیر می شوند و یک زمانی مصرف کننده فعالیتهای هنری این آدم ها بوده اند، در همه جای دنیا این افراد سرمایه های تثبیت شده هستند مگر این که ما بگوییم غیر از نسل جوان هیچکس را نمی خواهیم، الان فقط فکر می کنیم که باید نسل جوان را راضی کنیم، در آینده همین افراد که دارای گیشه هستند پا به سن بگذارند از سینما منها می شوند، این یک غلط وحشتناک از نگاه سرمایه گزاری، فرهنگی است.
* گلایه محمود عزیزی از مافیای سینما
بازیگر فیلم سینمایی اخراجی ها در مورد مافیای سینما اذعان داشت: یک روز در سیسیل (شهری در ایتالیا) دختر یک خانوادهای را می دزدند و مادرش می آید فریاد می زند «مافیا مافیا» یعنی دختر من، می گویند ریشه واژه مافیا از آنجا آمده است، اما مافیا در اصطلاح عامی که ما هم با آن آشنا شده ایم مانند فراماسونرها، مثل آدم هایی که در یک جایی وجه مشترکی برای منافعی دارند، این منافع می تواند مالی، معنوی و یا سیاسی باشد، خود به خود در جوامعی که قانون حمایت از صنوف وجود ندارد مافیا شکل میگیرد.
عزیزی ادامه داد: در هالیوود هم در چند سال گذشته شاهد بودیم که مافیای تولید سینما سهم سناریستها را منها کرد، آن ها اعتصاب کردند و به سهم خود رسیدند، ما چنین تشکیلاتی نداریم و چنین تفکری موجود نیست، شاید یک روزی بتوانیم به این حق و حقوق برسیم، جایی مانند خانه سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی باید برای آن فکری کند، متاسفانه مشکل ما این است که این ها بیشتر در حد انجمن می خواهند این اتفاق می افتد.
وی در ادامه گفت: یک راننده تاکسی می گفت مثل این که بعضی ها از خانواده شما دوست دارند که آب همیشه گل آلود باشد، چون که از آب گل آلود می توانند ماهی بگیرند، اگر مناسبات قانونمندی شکل بگیرد شاید سهم به این صورتی که الان موجود است تقسیم نشود، این حرف یک آدم عادی است که من فکر می کنم خیلی فیلسوفانه درک، احساس و نگاه خودش را بیان کرد.
*فارس
ارسال نظر